Jangan Bagi Orang Lain Pegang Bayi Kita

Jangan Bagi Orang Lain Pegang Bayi Kita | Kelahiran orang baru adalah sesuatu yang sangat menggembirakan dan membahagiakan. Kalau boleh perasaan itu ingin dikongsikan dengan seluruh dunia. Kunjungan saudara-mara mahupun kenalan untuk melihat orang baru menambahkan lagi keseronokkan. Tapi ianya boleh menjadi cerita duka sekiranya kita tidak prihatain dengan isu yang YY ingin kupaskan ini. Baru-baru ini YY dinasihatkan oleh seorang kenalan YY supaya jangan bagi orang lain cium mahupun pegang bayi kita tanpa mencuci tangan terlebih dahulu.

Nasihat itu diberikan berdasarkan pengalaman peribadi dia sendiri. Anak bongsu dia terpaksa dimasukkan ke Neonatal Intensive Care Unit (NICU) pada usia sembilan hari kerana respiratory syncytial virus (RSV). Anak dia juga dimasukkan ke dalam bilik khas dan tidak boleh bercampur dengan bayi lain selama sebulan. Menurut dia "Akak masuk duduk dalam bilik dia pun pakai dah macam nak pergi ke bulan. Baju berlapik plastik, mulut bertutup dan tak boleh ada bau-bauan. Memang berjaga betul!"

Jangan Bagi Orang Lain Pegang Bayi Kita
Imej kredit http://bit.ly/2GDVaCl

Yang menyedihkan, peluang untuk anak dia terus hidup ketika itu hanya 30%. Walau dia dan suami reda dengan apa yang sedang dan bakal berlaku, tapi keajaiban tetap diharapkan. Anak dia khabarnya diberikan ubat dengan dos paling tinggi, mesin juga yang terbaik dan bantuan pernafasan penuh. Menurut beliau lagi, "Sakit yang dia dapat ni bukan sebab rokok ke apa, ia virus yang memang dah ada dalam badan manusia. Pembawa juga berkemungkinan tak sedar ada virus dalam badan dia"

Sekarang anak dia walau sudah berusia setahun tiga bulan, masih dalam tempoh kuarantin di dalam rumah sendiri. Anak dia juga tak boleh pergi ke tempat yang ada ramai orang terutama yang ada ramai warga asing. Walau anak dia dah ambil suntikan tambahan, ia tetap tak boleh halang anak dia dari sakit. Keadaan ini menyebabkan kenalan YY terpaksa mengambil cuti panjang.

Dia pernah cuba bekerja pada bulan Januari lepas, tapi bila hantar kepada pengasuh, anak dia terus demam teruk selama dua minggu. Doktor mengeluarkan surat untuk kenalan YY bercuti selama setahun lagi bagi memantau kesihatan anak dia.

Jangan Bagi Orang Lain Pegang Bayi Kita
Imej kredit http://bit.ly/2BMy2m7

Dia menjadi fobia setelah apa yang berlaku kepada anak bongsu dia. Malahan dia akan menasihatkan sesiapa sahaja yang ada bayi supaya jangan bagi orang lain pegang atau cium bayi mereka. Biarlah orang cakap kita sombong sebab kesan daripada perbuatan pegang dan cium itu mungkin akan beri impak yang besar kepada kehidupan si kecil yang baru menghirup udara di atas muka bumi ini.

Kenalan YY sekarang masih mengelak untuk berjumpa sesiapa sahaja bagi memastikan anak dia benar-benar sihat. Disebabkan itu dia terpaksa "mengurung" anak dia di dalam rumah sehingga paru-paru anak dia matang. Pada masa yang sama, dia kasihan dengan anak-anak dia yang lain kerana terpaksa turut terkurung. Tapi buat masa sekarang, itu adalah keputusan terbaik untuk mereka sekeluarga.

Sebelum mengakhiri perbualan kami pada hari itu, dia masih bepesan, "Jaga Haris baik-baik. Jangan bagi orang cium, pegang dia tanpa cuci tangan dengan bersih"

Jangan Bagi Orang Lain Pegang Bayi Kita
Lima langkah mengatasi RSV

YY memang agak particular mengenai bab kesihatan anak-anak. Sebab itu sepanjang tempoh berpantang sehingga anak YY berusia paling kurang tiga bulan, barulah YY membawa mereka keluar ke kawasan yang ada ramai orang. YY tak berani mengambil risiko sebab bayi sangat mudah terdedah kepada sebarang jangkitan penyakit kerana imun sistem mereka belum benar-benar kuat. Dengan suntikan vaksin yang masih belum lengkap dan keberangkalian mereka terdedah dengan sebarang jenis penyakit, maka kita sebagai ibu bapa perlu mengambil langkah berjaga-jaga.

Tapi dalam berjaga pun, kedua anak YY, Afif dan Aisy pernah dimasukkan ke wad kerana penyakit yang disebabkan virus. Masing-masing perlu bertapa lama di dalam wad bagi memastikan virus benar-benar "mati". Afif masuk wad disebabkan demam scarlet, manakala Aisy disebabkan jangkitan paru-paru. YY pernah ceritakan semua tu sebelum ni. Boleh klik pautan di bawah untuk membaca

Tak Boleh Tahan:Part I
Alahai Aisy
Part I: Pneumonia Again

Penyakit yang disebabkan virus memang mudah menyerang tetapi ia boleh dielakkan sekiranya kita tahu langkah pencegahan. Ikuti nasihat kenalan YY kerana kebersihan adalah antara langkah terbaik pencegahan. Dismping itu, jangan pegang atau cium bayi orang lain sekiranya korang tidak sihat demi kebaikan bersama.

Sekian bebalan YY untuk hari ini, semoga korang mendapat manfaat.

Singkirkan 99.9% Bakteria Dengan Tisu Lembap Antibakteria Aiken

Singkirkan 99.9% Bakteria Dengan Tisu Lembap Antibakteria Aiken | Kuman dan bakteria walau tidak dapat dilihat dengan mata kasar, mereka sentiasa hidup di sekeliling kita. Malahan mereka ni membiak dengan cepat sehingga mampu menyebarkan pelbagai jenis penyakit. Hari ni YY berbesar hati nak berkongsi dengan korang cara yang berkesan untuk mencegah kehadiran kuman. Macam mana caranya? Dengan memastikan tangan kita sentiasa bersih. Disebabkan itu, AIKEN yang merupakan jenama yang dipercayai sebagai produk penjagaan antibakteria sejak tiga dekad yang lalu memperkenalkan Tisu Lembap Antibakteria Aiken.

Pek Tisu Lembap Antibakteria Aiken ini berupaya menyingkirkan 99.9% bakteria merbahaya dengan berkesan dan memberikan haruman serta meninggalkan kelembapan pada kulit.

Menyingkirkan 99.9% bakteria merbahaya dengan berkesan

Tisu antibakteria ini memang ada banyak kegunaan. In fact, korang boleh gunakan untuk semua rutin harian korang. Contohnya macam korang nak pergi ke pasaraya atau kedai runcit berhampiran, korang boleh gunakan pek tisu ni untuk mengelap trolley atau pemegang bakul; ataupun selepas korang dok pilih barangan basah seperti daging, sayur-sayuran, buah-buahan. Penggunaan Tisu Lembap Antibakteria Aiken ini mampu membantu mengurangkan penyebaran bakteria merbahaya.

Apa yang menarik mengenai Tisu Lembap Antibakteria Aiken adalah ia boleh di bawa ke mana-mana sahaja. Sama ada di dalam kenderaan ataupun beg tangan korang. In fact, dengan adanya Tisu Lembap Antibakteria Aiken ni, korang boleh melakukan aktiviti pembersihan tangan serta-merta walau di mana sahaja korang berada. Paling tragis kalau korang pergi ke tempat yang tidak menyediakan kawasan membasuh tangan, kira dah macam kes naya! Tapi korang jangan risau sebab korang ada Tisu Lembap Antibakteria Aiken. Gunakan aje pek tisu tu sebab ia boleh bertindak sebagai alternatif selain dari sumber air untuk membersihkan tangan korang.

Diuji secara dermatologi dan dijamin 100% bebas alkohol.

Tisu Lembap Antibakteria Aiken ini sesuai digunakan untuk sesiapa sahaja dan dalam apa jua keadaan sekalipun. Harga dia pun sangat affordable. Korang boleh memiliki pek berkembar Tisu Lembap Antibakteria Aiken ini dengan harga RM6.50 untuk Semenanjung dan RM6.80 untuk Sabah dan Sarawak. Setiap pek Tisu Lembap Antibakteria Aiken ni mengandungi 20 helai dan boleh didapati di semua pasaraya terkemuka, pasaraya hyper dan farmasi di seluruh negara.

Pek Tisu Lembap Antibakteria Aiken boleh didapati dalam dua variasi menarik iaitu :-
Aiken Tisu Lembap Antibakteria - Perlindungan Tambahan

TISU LEMBAP ANTIBAKTERIA AIKEN – PERLINDUNGAN EKSTRA

Pek tisu ini dirumus khas dengan Minyak Tea Tree yang terkenal dengan manfaat pembersih semulajadi untuk meningkatkan perlindungan. Ia menyegarkan serta membersihkan kulit daripada kekotoran, serta lebihan minyak dengan pantas supaya meninggalkan kulit berasa lebih bersih, lembut dan menyegarkan. Produk ini telah diuji secara dermatologi dan ianya selamat digunakan oleh seisi keluarga. Ia juga dijamin 100% bebas alkohol.
Aiken Tisu Lembap Antibakteria - Pelembapan Tambahan

TISU LEMBAP ANTIBAKTERIA AIKEN – PELEMBAPAN EKSTRA 

Pek tisu ini diperkaya dengan Aloe Vera untuk kelembapan yang selesa pada kulit. Ia menyingkirkan 99.9% bakteria berbahaya sambil mengekalkan kesegaran, kelembapan, serta memberikan anda kulit yang lembut. Tisu ini diperbuat dari fabrik bertekstur lembut yang membersih tanpa sebarang ketidakselesaan. Ia menjadikan kulit anda berasa segar dengan bau yang menyenangkan. Tisu Lembap Antibakteria Aiken telah diuji secara dermatologi dan ianya selamat digunakan oleh seisi keluarga. Ia juga dijamin 100% bebas alkohol.

Untuk maklumat lanjut mengenai Tisu Lembap Antibakteria Aiken, korang boleh layari laman sesawang berikut :-


Mari Sertai Carrie Junior Menggalakkan Gaya Hidup Aktif Dikalangan Kanak-Kanak

Mari Sertai Carrie Junior Menggalakkan Gaya Hidup Aktif Dikalangan Kanak-Kanak | Di dalam era dunia tanpa sempadan seperti hari ini, kemudahan teknologi secara tidak langsung telah mengambil alih interaksi ibu bapa dengan anak-anak. Kanak-kanak yang terdedah kepada teknologi lebih cenderung menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Umum sedia maklum bahawa kanak-kanak secara semulajadi suka bermain yang secara tidak langsung menjadikan mereka aktif. Bermain memberikan peluang untuk mereka bersenam, sekaligus memastikan mereka kekal sihat dan membantu perkembangan fizikal mereka. Ia juga menggalakkan mereka memiliki imaginasi yang kreatif.

Dengan tagline "Bathtime is FUN", CARRIE JUNIOR mengajak kanak-kanak bermain ketika mandi. Untuk menjadikan ianya lebih menyeronokkan, ibu bapa juga boleh bermain bersama anak-anak. Melalui bermain, ia sekurang-kurangnya dapat menyediakan peluang untuk si manja belajar dalam pelbagai aspek pembangunan diri. Malahan ia juga menyediakan ruang untuk kanak-kanak mengukuhkan kemahiran fizikal mereka, menggilap kemahiran sosial dan emosi, serta meningkatkan perkembangan bahasa dan pertuturan. Disebabkan itu, CARRIE JUNIOR telah mencipta enam figura mainan comel yang dikenali sebagai ‘Sukan Ria’ bagi membantu perkembangan imaginasi dan minda kanak-kanak.

Mari Sertai Carrie Junior Menggalakkan Gaya Hidup Aktif Dikalangan Kanak-Kanak
Enam figura CARRIE JUNIOR Sukan Ria

CARRIE JUNIOR bukan sahaja sentiasa menggalakkan keseronokan masa mandi, ia juga turut menekankan amalan nilai murni di dalam interaksi semasa bermain dengan cara yang kreatif dan imaginatif. Sebanyak enam figura mainan comel yang direka khas untuk mencetuskan keriangan kepada kanak-kanak. Mereka terdiri daripada :-

1. CARRIE JUNIOR - si gajah yang gemar bermain bola sepak
2. SPEEDY TOMMY - si kura kura yang terpantas di atas trek larian
3. TUFFY TEDDY - si beruang yang paling kuat
4. DRIBBLY MINKY - si racoon yang mahir dalam sukan hoki
5. SMASHY MACKY - si monyet yang tangkas bermain ping pong
6. TROFI KEJOHANAN SUKAN

Mari Sertai Carrie Junior Menggalakkan Gaya Hidup Aktif Dikalangan Kanak-Kanak
Excited Afif dan Aisy bila dapat "Sukan Ria" board games

Setiap figura yang disebutkan di atas akan di bungkus pada setiap produk CARRIE JUNIOR bersaiz 700ml. Koleksi mainan baharu ini akan disembunyikan di dalam ‘ruangan rahsia’ yang akan menempatkan figura mainan ‘misteri’. Ia sekaligus akan menggalakkan kanak-kanak untuk meneroka, merangsang sifat ingin tahu dan memberikan mereka keseronokan. Dengan koleksi mainan CARRIE JUNIOR Sukan Ria, masa mandian si manja pasti akan menjadi satu pengembaraan yang menyeronokkan kerana ia dapat merangsang sisi kreatif dan imaginasi mereka.

Koleksi figura CARRIE JUNIOR & Buddies boleh didapati bersama mana-mana variasi CARRIE JUNIOR Baby Bath, CARRIE JUNIOR Baby Shampoo, CARRIE JUNIOR Baby Hair & Body Wash serta CARRIE JUNIOR Kids Shampoo yang bersaiz 700ml

Mari Sertai Carrie Junior Menggalakkan Gaya Hidup Aktif Dikalangan Kanak-Kanak
Bermain mampu menggilap kemahiran sosial dan emosi anak-anak

CARRIE JUNIOR merupakan rangkaian premium penjagaan diri bagi si manja yang juga membantu merapatkan hubungan ibu bapa dengan si manja melalui waktu mandian yang menyeronokkan. Malahan rekaan pembungkusan yang menarik dan berwarna warni membantu kanak-kanak mencetus imaginasi di dalam bilik mandi.

Rangkaian CARRIE JUNIOR diformulasikan dengan Fruito–E, kombinasi ekstrak buah semulajadi yang diperkaya dengan nutrient dan vitamin bagi membantu menyubur, melembap dan melindungi rambut serta kulit lembut si manja. Ia juga mempunyai bau buah-buahan yang digemari kanak-kanak. Rangkaian ini memberikan korang pelbagai pilihan wangian buah-buahan bagi memastikan si manja sentiasa berasa segar dan bersih sepanjang hari. Jangan tak tahu yang rangkaian diri bagi si manja yang bertindak membersih dengan lembut dan efektif ini sangat sesuai untuk kegunaan harian.

Mari Sertai Carrie Junior Menggalakkan Gaya Hidup Aktif Dikalangan Kanak-Kanak
CARRIE JUNIOR mempunyai bau buah-buahan yang digemari Aisy

Bagi pengguna beragama Islam, rest assured yang kesemua rangkaian Carrie Junior termasuklah Baby Bath, Baby Shampoo, Hair & Body Wash, Baby Powder, Baby Lotion & Baby Oil telah diiktiraf Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Untuk maklumat lanjut mengenai kesemua rangkaian produk CARRIE JUNIOR, korang boleh layari laman sesawang berikut :-


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...